كيف تبدء في التجارة الألكترونية وتصنع علامة تجارية

 

النهاردة هشارك معاكم دراسة جديدة عملتها علي مجموعة من الأنشطة التجارية وهي كان هدفها حل المشكلات المنتشرة بسبب قلة التنظيم دلوقتي هقول علي معايير الدراسة ولو انت ملقتش معيار واحد في البزنس بتاعك ابداء اشتغل عليه زي ما هقولك عشان تقدر تبني علامة تجارية 
***-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*--*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*---*-*--





1- عندك معايير لصناعة المحتوي 
 ============================================================
 - هدف المحتوي واضح
- بتذكر اسم البراند
- التكلم مع الفئة المستهدفة الصحيحة
- لازم نحلل الجمهور ونعرف بنتكلم مع مين 
- لازم نتكلم في موضوع معين مندخلش مواضيع في بعض الا اذا لزم الأمر
- لازم نبرة الصوت تتناسسب مع الأعلان لو بيدعو الي شئ حزين او مفرح
- لازم استايل الكلام يتناسب مع الفئة المستهدفة بلاش اسلوب 1880
- عنوان يشد ليه علاقة بالمحتوي زي ما شركة ابل عملت ساعت الأي بود ( 1000 اغنية في جيبك )
- لازم المحتوي يكون قيم ( ترفيهي / بيسد حاجة / بيحل مشكلة )
- كاتب المحتوي لازم يكون شخص قادر يوصل الرسالة الصحيحة للناس الصح بالطريقة الصحيحة بتعتمد علي المعياييرالي قولتها
- نشر انواع مختلفة من المحتوي كلام وصور وفديوهات 
- اهتم بالكلامات المفتاحية زي ( الهاشتاجات )
 =============================================================
2- بتستخدم ادوات لتحليل الجمهور ( اضغط علي الكلمة هتطلع الأداة في علامة تبويب جديدة )
=============================================================
 
3- بتستخدم ادوات لتحليل السوق 
وشوف باقي المقالات هتفيدك
=============================================================
 
4- بتستخدم بوت للرد وارسال الرسائل وفي مهمة ادارة صفحات السوشيال ميديا ( اضغط علي الكلمة الي لونها مختلف)
 
 ============================================================
5- بيانات البزنس سحابية 
 
استخدام بيانات البزنس سحابيا افضل بكثير عشان هتكون في امان + هتكون اسهل للوصول + مش هتضيع او تنمسح
=============================================================
 
6- بتسجل بيانات العملاء السابقين 
 
لازم تسجل بيانات العملاء في ملفات excel
 ============================================================
7- عندك خطة تسويقية 
الخطة التسويقية 
- خطة مالية 
- خطة الحملات 
- خطة تسويق بالمحتوي + الأستراتيجيات 
=============================================================
 
8- عندك خطة مالية 
كل بزنس فيه 4  ادارات رئيسية 
- ادارة التسويق 
ليه خطة مالية كاملة + ليها خطة خاصة 
 
- ادارة المالية
مسئولة عن التخطيط المالي للشركة 
 
- ادارة الموارد البشرية 
المسئولة عن التوظيف وكل ما يتعلق به 
 
- ادارة العمليات 
 المسئولة عن عمليات الأصلاحات 
 
=============================================================
9- عندك خطة معايير توظيف
 
لازم تعمل خطة فيها معايير لكل مجال توظيف خطة لموظفين التسويق وللعمليات وللمبيعات ولخدمة العملاء كل شئ 
=============================================================
10- عندك خطة حملات تسويقية او حملات اعلانية
 
لازم الخطة تحتوي علي استراتيجيات تسويقية وتحليل جمهور جاهز وتحليل سوق جاهز 
 ============================================================
11- عندك بيدج فيها محتوي مش فاضيه
 مفيش حد بيتابع صفحات فاضية لازم تكون فيها محتوي كثير
=============================================================
12- عندك استراتيجية تسويقية 
اصنع استراتيجية تسويقية او خطة تسويقية سريعه مش بتحتاج ميزانية كبيرة + نتائجها كبيرة 
زي الأستراتيجية الي هنا Missile Stratgy
 ============================================================
13- عندك استراتيجية تغنيك عن الأعلانات اوقات الطوارئ
متخليش اعتمادك 100% علي الأعلانات استخدم استراتيجيات زي التسويق بالمحتوي و missile stratgy plus
 ============================================================
14- عندك حساب علي كل وسائل التواصل الأجتماعي
 
التواجد عليي السوشيال ميديا لازم يكون اساسي لنجاح مشروعك
 ============================================================
15- عندك استراتيجيات لأقناع العميل 
 
 لازم تبني خطة كاملة لأقناع العميل ابحث في الموضوع 
=============================================================
16- عندك مصممين 
 
لازم يكون عندك فريق مصممين 
 ============================================================
17- عندك مسوقين 
 
لازم يكون عندك فريق سوقين 
 ============================================================
18- عندك ميزة تنافسية
 
اشتغل علي ميزة تنافسية زي ( السرعة - الجودة - خدمة ما بعد البيع وخدمة العملاء )
=============================================================
19- عندك خدمة متميزة
 
دي محتاجة بحث في مجال عملك شوف ايه بيجذب العملاء للمنافسين واتعامل  
=============================================================
20- جدول العروض
 
اعمل جدول للعروض والخصومات كل شهر بيعتمد علي الفعاليات والأحداث المهمة والأعياد + الأجازات 
 ============================================================
21- وسائل دفع مختلفة
 
تعدد وسائل الدفع شئ مهم عشان يسهل علي العميل عملية الشراء + في بداية البزنس نوصي بالدفع عند الأستلام 
 ============================================================
22- عندك خطة لحل المشكلات 
 
 خطة حل المشكلات بتعتمد علي حاجات كتير و من اهم الحاجات دي هي المشاكل الشائعة للمنافسين شوف ابه هب وجهز خطة ليها وتجنب الوقوع فيها واتعلم من اخطاء الأخرين احسن من ما تتعل من اخطائك 
=============================================================
23- خطة تسعير المنتجات 
ابحث في الموضوع حسب المعايير دي 
- التكلفة ( تكلفة المنتج ) 
- التكلفة التشغيلية ( مرتبات الموظفين )
- تكلفة الشحن 
- تكلفة التسويق 
- تكلفة التوصيل 
 ============================================================
24- عارف ازاي تسوق بالمحتوي 
 
التسويق بالمحتوي بيعتمد علي الوصول للجمهور وبناء عملاء محتملين ثم البيع وهدف الحملات بناء الجمهور وليس البيع المباشر في البداية وعند الوصول لعملء محتملين اعمل حملات بيع مباشر 
=============================================================
25- عندك قيمة اجتماعية مرتفعة 
 
عشان تعمل قيمية اجتماعية لازم يكون عندك جودة ممتازة + براند قوي 
=============================================================
26- عارف ازاي تتعامل مع مشاكل العملاء حسب خطة 
 
اعمل حساب المشاكل الشائعة ودرب الموظفين علي كيفية التعامل معاها 
=============================================================
27- عندك تقيم ليك وللفريق عشان تعرف ناقصكم ايه وتشتغل علي تطويره ( مهارات )
 
دايما اعمل احصائيات لتقدم مستواك الاداري + تقدم مستوي الموظف في وظيفته 
=============================================================
28- عندك ثقة في الفريق وفي المنتج 
 
لو معند كش ثقة ان منتجك افضل منتجك او معندكش ثقة في الفريق هتفشل عملية التسويق + البيع 
=============================================================
29- عارف ازاي تطلق الحملات التسويقية من خلال استراتيجية
 
ابني استراجية اطلاق حملات 
 =============================================================
30- عارف ازاي تقيس نتائج الحملات عن طريق استراتيجية 
اعتمد علي المؤشرات 
=============================================================
بس كده دي كانت دراسة صناعة العلامة التجارية 
متنساش تتابع الأكاديمية من هنا
وتتابع الموقع عشان يوصلك كل جديد 
سلام

 

تعليقات